Založ si blog

ferenc fehér company | tao te

Screen shot 2013-09-14 at 10.28.19 PMZorganizovať festival alternatívnych divadiel a nemať tam pohybové divadlo, to by nebolo dobré. A venovať sa pohybovému divadlu a nespracovať motív Tao Te ťingu, to by bolo priam neodpustiteľné. Chválabohu, že sa ani s jedným z týchto problémov nemusíme na Tempus Arte potýkať.

Na úvod dvaja muži pojedajúci chlieb. Najprv ostýchavo, nedôverčivo, postupne s čoraz väčšou vášňou a zanietením. Po chvíli sa už ruvú o posledný peceň. Oblečení sú skromne, no najmä nevýrazne. To nie sú postavy zastupujúce rôzne typy ľudských charakterov – to sú zástupcovia ľudského rodu, bytia bez prívlastkov. Spoločné jedenie nie je zvolené samoúčelne, predstavuje potvrdenie čohosi intímnejšieho  po zoznámení či opätovnom stretnutí. Takéto intro je nutné, značkuje sa priestor, pripravený na interakcie.

Snáď nemohla byť zvolená prirodzenejšia forma na vyjadrenie toho dôležitého inšpirovaného Tao Te ťingom, ako je pohyb. Jeho základom je dych, jeho kontrola a ovládanie, práca s rytmom a tempom (“Tao rodí jedno / jedno rodí dve / dve rodia tri / tri rodia desaťtisíc vecí / desaťtisíc vecí nesie jin a objíma jang / miešajúc ich v dychu Qi, aby dosiahli harmóniu.”). Tao je Cesta, pôvodne cesta vodného toku, ktorý obmýva okolité brehy, dokonale sa im prispôsobuje a zároveň ich formuje, mení a zároveň sa nechá ovplyvňovať. Kopíruje ďalší zo živlov – zem – aby ju súčasne tvaroval svojím večným pohybom. Tao je zároveň Cesta, ktorá vzniká tým, že sa po nej chodí a ktorá sa vo svete udrží len za predpokladu, že sa po nej putuje.

Reč Tao Te ťingu je nepojmová, neabstraktná, strohá, fragmentárna. Je to to, čo je ešte pred svojím vlastným pomenovaním, “to ešte nepomenované” a teda nevydelené z celistvého sveta. Sú ňou formulované archetypálne predstavy človeka a jeho konkrétnej skúsenosti so svetom. 

Takto zvolený interpretačný kľúč nám dovoľuje pozrieť sa na predstavenie ako na veľký metaforický obraz fungovania Univerzia, ktoré je predovšetkým kontinuálne, nepredeľované fantasmagorickými počiatkami či poslednými súdmi.

Pohyb a taoizmus sú navzájom prepletené niekoľkými inšpiratívnymi vláknami. Predovšetkým je tu bytostné spojenie s energiou Te, ktorá na nikdy a nikde sa nekončiacej Ceste Tao formuje hmotu tak, ako energia pohybu formuje hmotu svalstva hercov. Potom je tu zaujímavá skutočnosť neexistencie finálneho textu Tao Te ťingu, čo v priestore interpretácie ponúka ideálnu možnosť znova a vždy nanovo prerozprávať svet, každý jeho detail a zároveň seba v ňom rovnako detailne – pohybom. Unikneme tak pasci definitívnosti, konečnosti vysloveného či napísaného slova, ktoré zostáva a už sa nestratí. Pohyb, naopak, je “tu a teraz”, objavuje sa a stráca, plynie ako voda. Je zrozumiteľný, lebo je paradoxný tak akosi nám prirodzene, lebo je pri všetkej svojej neuchopiteľnosti neprehliadnuteľne hmotný, priam antiabstraktný.

Ďalším posunom pri našom interpetačnom putovaní predstavením by mohla byť staroveká čínska komplementárna opozícia jin-jangového modelu Univerza. Práve tu možno sledovať bravúrnu analógiu (mimochodom najpoužívanejší myšlienkový postup v starej Číne) medzi taoistickými predstavami o fungovaní Univerza a poetikou hry. V nej sa herci pohybujú v kruhu, bojujú medzi sebou, narážajú do seba, pomáhajú si, no čo je podstatné, nedokážu na seba nereagovať, nebyť v kontakte, nepôsobiť na seba (komplementárna opozícia jin-jang). Tvoria nerozlučný pár, totalitu bytia, ktorá však v žiadnom prípade nie je homogénna. Vieme rozlíšiť ich individuálne predispozície a náznaky charakterov, dokonca – možno “len” intuitívne – vnímame oné kontrastné/opozitné bodky z jin-jangového kruhu v ich povahách. 

A mimochodom, to, že hercami sú mužská dvojica, nie je v žiadnom prípade narušením koncepcie jin-jang. Tá totiž primárne nehovorí o genderovom rozlíšení týchto dvoch síl, to sa objavilo až pri neskorších interpretáciách a nepríjemne účelovo zjednodušujúcom prerozprávaní.

Úprimne, boli sme svedkami fyzicky náročného a zároveň ladného a elegantného predstavenia vystavaného na neuveriteľne hlbokom filozofickom základe. Takáto kombinácia má šancu rezonovať dlho a intenzívne. Verím, že ju toto predstavenie dostalo. Zaslúžime si to.

 

/Písané pre divadlo Actores v rámci festivalu Tempus Art

 

 

 

actores | totálny nezmysel

25.10.2016

Aj v tejto divadelnej sezóne pokračuje Mestské divadlo Actores v naštudovávaní celosvetovo úspešných hier. Dni v daždi, 39 stupňov, Stanica ZOO i najnovšia komédia Totálny nezmysel už druhý viac »

RR 03 | o kraj (a) ine

09.12.2015

Putovať krajinou znamená vždy zároveň mať pokope telo a myšlienky, hmotu a ducha. Ak je to naozaj, byť tu a teraz je autentickou odpoveďou na prehlbujúcu sa rozpoltenosť moderného človeka. viac »

actores | stanica zoo

23.11.2015

Minulotýždňová druhá premiéra hry Stanica ZOO Mestského divadla Actores priniesla na rožňavské javisko tému až neuveriteľne starú a zároveň neustále aktuálnu. Heroínové peklo detí viac »

zemetrasenie, seizmológ,

Panamu zasiahlo zemetrasenie, v metropole sa triasli mrakodrapy

20.02.2017 22:18

Silno pociťované zemetrasenie otriasalo mrakodrapmi v hlavnom meste Panamy a vynútilo si evakuáciu niektorých budov.

Herbert Raymond McMaster

Trump si za bezpečnostného poradcu vybral generála McMastera

20.02.2017 21:35

Americký prezident Donald Trump si ako nového poradcu pre národnú bezpečnosť vybral generála Herberta Raymonda McMastera.

Marián Tkáč

Matica sa podpísala pod škandalózne video

20.02.2017 20:00

Ustanovizeň, ktorá by mala budovať povedomie národa, namiesto toho pustila na verejnosť video, z ktorého cítiť obhajobu fašistického Slovenského štátu.

vitalij čurkin

Zomrel ruský veľvyslanec pri OSN Vitalij Čurkin

20.02.2017 19:10, aktualizované: 20:50

Vo veku 64 rokov v New Yorku náhle zomrel dlhoročný veľvyslanec Ruska pri OSN Vitalij Čurkin.

radokovacs

písanie o tom podstatnom

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 84073x
Priemerná čítanosť článkov: 1356x

Autor blogu