Založ si blog

teatr novogo fronta & clipa theatre | vyzbrojení manipuláciou

Screen shot 2013-09-18 at 12.45.15 AMV sobotu večer sme videli divadelnú kolaboráciu, ktorá bezpochyby patrila k tomu najlepšiemu, čo tohtoročný festival Tempus Art priniesol. Rusko-české združenie Teatr novogo fronta oslávilo dvadsať rokov od svojho založenia tak, že s izraelským súborom Clipa Theatre v novembri minulého roka vytvorili v Tel Avive hlavný námet hry With unarmed forces.

Predstavenie je postavené na spojení vizuálneho a fyzického, čo v kontexte vojnového konfliktu ako hlavnej dejovej línie ponúka niekoľko inšpiratívnych konotácií. Napríklad tú o očarení krásou, ktorú vytvára vojnová apokalypsa. Takéto hľadanie (a nachádzanie) nádhery v deštrukcii, charakteristické pre taliansky futurizmus, je tu však v kontexte celej hry posunuté do znejasňujúcej polohy približujúcej sa absurdnu. Také je až obsesívne hranie sa s topánkami mŕtveho syna striedané patetickým skladaním vlajky ako vďaky padlému vojnovému hrdinovi alebo brutálne naturalistická scéna znásilnenia v spojení s nespútanou radosťou z konca vojny zobrazenou lietajúcimi pomponmi ako strieľajúcim ohňostrojom.

Neobyčajne zaujímavou bola postava ducha vojny, oblečeného do ružového kompletu, pripomínajúceho komiksového superhrdinu bojujúceho proti Zlu. Tu však stál na opačnej strane, keď sa niekoľkokrát objavil na scéne bezhlavo naznačujúc zbesilú streľbu. To, že v rukách nemal žiadnu zbraň a aj zvuky výstrelov vydával on sám odkazovalo k faktu, že v moderných vojnách je zabíjanie naozaj jednoduchá záležitosť. Jednoduchá v tom zmysle, ako systematické v koncentračných táboroch opisuje poľský sociológ Zygmunt Bauman – je nie nepodobné masovej priemyselnej produkcii, kde v procese výroby nie je vôbec jasné, aký vlastne bude jej výsledok. Zároveň to však pripomínalo naoko nevinnú detskú hru na vojakov, kde sa – rovnako ako pri “rozporcovaní” procesu zabíjania na miniatúrne úkony – nemusíme obávať zdesenia z dôsledkov nášho konania. Postava ducha vojny je v hre snáď najhlbšou v zmysle svojej mnohotvárnosti a zároveň motivickej prepracovanosti. Je zároveň smiešna a strašná, desivá i komická, komiksovo plochá i tajomná, extatická i ľadovo tvrdá. Je presne taká, ako vojna sama – bizarná.

Snáď najdôležitejším motívom v hre je motív manipulácie. Jej dôležitosť je daná najmä svojou viacvrstevnatosťou, pričom jednotlivé vrstvy spolu prirodzene súvisia, prepletajú sa a sieťujú do plastického obrazu vzájomného vyvažovania útokov a úderov, slobody a predurčenosti.

Priam klasickou ukážkou vtiahnutia človeka do osídel podriadenia je snaha o jeho ovládnutie ublížením svojmu blízkemu. Manipulátorom je tu samotná vojna, ktorá drží manželov (partnerov) fyzicky uväznených v byte/kryte a mentálne zase tak, že im svojou prítomnosťou a vzatím dieťaťa preddefinovala jediný priestor, v ktorom sa ich telá a mysle smú pohybovať.

Hra vrcholí v momente, keď sa nezvyčajný trojuholník partnerskej dvojice a nepozvaného návštevníka (vojak, ktorý na scénu pristál “z nebies” ako deus ex machina, aby zásadným spôsobom posunul dej vpred) začína zväzovať spojením, naznačeným motúzom pripevneným k hlavám mužských postáv. Tie neustále menia svoje pozície, pričom iniciátorom zmien je “deus ex machina” . Postava ženy osciluje medzi nimi, prepletená zhmotneným spojením (motúzom) tancuje svoj submisívno-asertívny tanec plný pokory i vzdoru zároveň. Snaží sa prispôsobiť pohybu mužov a zároveň sa oslobodiť, nebyť na nich konečne závislá. Tento symbol ženy zatlačenej strachom o deti a závislosťou na mužovi v chaose a besnení vojnového konfliktu je viac ako veľavravný. Muži zatiaľ naďalej predvádzajú svoju hru na manipuláciu, snažia sa získať vhľadom k protivníkovi čo najvýhodnejšie postavenie – aby mohli zaútočiť a ovládnuť nepriateľa i priestor bunkra.

Vo finále je geniálnym ťahom jednoznačne vytvorenie sústavy strún v priestore celého javiska. Tie sú na prasknutie napnuté bežným mobiliárom rodinného príbytku. V tomto momente sa už postavy menia z objektov na subjekty manipulácie. Priestor javiska je ovládnutý kovovými drôtmi, je až hrôzostrašne kompaktný, napätý. Postavy vzápätí začínajú na tieto struny hrať, najprv nekoordinovane, postupne čoraz synchronizovanejšie. Kakofonickú zmes zvukov nebadane striedajú chytľavé rytmy, odkazujúce až kdesi k rituálnym tancom. Hudba akosi samozrejme zjemňuje napätie, vypätú situáciu vojny, umierania a násilia. Zároveň je tu však stále skutočnosť ovládania, tentoraz zobrazená prostredníctvom našponovaných oceľových laniek. Človek sa po zmocnení sa človeka stal pánom priestoru.

Keď k spomínaným motívom podriadenia a zmocňovania pridáme niekoľko obrazov domina postaveného z tých istých rekvizít, ktoré symbolizuje hrôzu dôsledkov akéhokoľvek naoko nevinného činu, pohybu a v podstate aj myšlienky, dostávame zvláštnu zdvojenosť zobrazenia princípov fungovania mechanického sveta, ktorý je postavený na nevedomej, bezduchej dynamike akcie a reakcie. Takýto svet je nebezpečný, pretože sa doň nedá vstupovať počas aktu, v jeho priebehu, vtedy, keď sa človek osmelí byť konečne odvážnym. Dôvod je prostý a zároveň desivý: už nie je možné nájsť miesto, kde sa celý pohyb začal, pretože to miesto už nie je dôležité (či dokonca už ani neexistuje). Veci, udalosti sa dali do pohybu, ich pôsobenie jednej na druhú sa už nedá prerušiť a dôsledky sa objavia na tých nejnečakanejších miestach. Ostáva len miesto na beznádej, bezútešnú nemožnosť akokoľvek ovplyvniť chod udalostí. Môžeme len čakať a dívať sa, ako to celé dopadne.

 

/Písané pre divadlo Actores v rámci festivalu Tempus Art

actores | totálny nezmysel

25.10.2016

Aj v tejto divadelnej sezóne pokračuje Mestské divadlo Actores v naštudovávaní celosvetovo úspešných hier. Dni v daždi, 39 stupňov, Stanica ZOO i najnovšia komédia Totálny nezmysel už druhý viac »

RR 03 | o kraj (a) ine

09.12.2015

Putovať krajinou znamená vždy zároveň mať pokope telo a myšlienky, hmotu a ducha. Ak je to naozaj, byť tu a teraz je autentickou odpoveďou na prehlbujúcu sa rozpoltenosť moderného človeka. viac »

actores | stanica zoo

23.11.2015

Minulotýždňová druhá premiéra hry Stanica ZOO Mestského divadla Actores priniesla na rožňavské javisko tému až neuveriteľne starú a zároveň neustále aktuálnu. Heroínové peklo detí viac »

Lukašenko, Minsk, Bielorusko

V Bielorusku zatkli 17 ľudí pre podozrenie z príprav nepokojov

23.03.2017 10:47

Za uplynulé dva dni v Bielorusku zadržali 17 ľudí. Stalo sa tak zrejme na základe podozrenia z prípravy masových nepokojov v tejto krajine.

vlajka, Londýn, Veľká Británia, Westminster

Briti na sociálnych sieťach uisťujú, že ich terorizmus nezlomí

23.03.2017 10:24

Briti aj obyvatelia Londýna po stredajšom teroristickom útoku v metropole vyjadrujú na sociálnych sieťach sústrasť s obeťami.

Miroslav Lajčák

Lajčák: Boj proti ISIS musí ísť ruka v ruke s politickým procesom

23.03.2017 10:06

Na stretnutí 68-člennej Globálnej koalície proti tzv. Islamskému štátu (ISIS) v americkom Washingtone sa diskutovalo o ďalšom postupe v boji s touto organizáciou.

Peniaze, euro

Kia Motors Slovakia plánuje zvýšiť mzdy o sto eur

23.03.2017 10:05

Automobilka Kia Motors Slovakia v rámci kolektívneho vyjednávania predstaví vo štvrtok zamestnancom konečnú ponuku na zvýšenie miezd.

radokovacs

písanie o tom podstatnom

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 85332x
Priemerná čítanosť článkov: 1376x

Autor blogu