Založ si blog

RR 02 | pochopiť krajinu, pochopiť jazyk, pochopiť prázdno

10356715_769142146526296_343690628562025831_nStáť zoči-voči fotografiám útrob jaskýň pre mňa znamená v prvom rade konfrontovať sa s laučíkovským “malomocenstvom jazyka”. Na prvý pohľad možno paradox, v skutočnosti akoby to bolo nezvratným dôkazom, že jaskyne a poézia sú jedno(duché).

Stojím v rožňavskej galérii a pozerám sa na obrázky ľudí z mäsa a kostí, zvláštne posunutých očarením z toho, čo nachádzali pod zemou. Súčasť akejsi zvláštnej, efemérnej nite, tiahnucej sa históriou Gemera, na ktorú sa z temnej, nečitateľnej magmy zabúdania od nepamäti zachytávajú zámotky gemerskej aristokracie. Táto má zvláštne kúzlo hybridu, tvoriace sa v akejsi alternatívnej, mimobežnej postmoderne, kde sa z amalgámu priemerných kultúr, rudy, vápencov a dreva necyklicky (a vždy neočakávane) rodí tenká, jemná a navyše útla vrstva akéhosi nedekadentného aristokratizmu, vzdelaného, zvedavého, hrdého, urputného a nepokojného, majúceho v sebe “pohyb, čo nenadväzuje na seba. / Prosté vlákna / schopné kvitnúť v tme”, ako napísal na začiatku 70. rokov ilegálny jaskyniar z Liptovského Mikuláša.

Tak aj tí páni na fotografiách. Krásne ustrojení, elegantní, dôstojní, s noblesou prieskumníka 19. storočia. Zároveň špinaví, strhaní, obťažkaní blatom a bolesťou, ale i spokojnými úsmevmi a vyčerpaním. Niečo v ich tvárach, držaní tela, v ich (ne)vedomom umiestnení v priestore mi pripomína poéziu. Navyše fotografia: znehybnenie nehybného, obrazu v nekonečnej stálosti jaskyne je strohým a zároveň vyzývavým kontrapunktom k Pohyblivým v pohyblivom. Archaická priamosť, rovnosť skaly naveky zapečatenej v podzemí v sebe zviera nekonečne pomalú tekutosť času, vody a vzduchu, ktoré modelujú prázdno v tme. A do toho vstupuje človek, vyzbrojený svojou drzou konečnosťou a pominuteľnosťou, dávajúc svetlom všetko do pohybu.

Jaskyňa vraj zo všetkého najviac pripomína práve ľudskú bytosť. Je to labyrint, sieť, štruktúra, ktorá komunikuje. Existencia jaskyne je polemikou s Platónom, prvým veľkým európskym kritikom a interpretom človeka. Jedna línia ide priamo s ním – rozčesnutie reality na túto matériu a nadzemský svet ideí akoby súladilo s nekompatibilitou svetov nad a pod zemou. Realita jaskyne potvrdzuje realitu idey, tento svet ostáva v oboch prípadoch len tieňom. Ešte že je tu človek, obyvateľ Podnebesia, subjekt zjednocovania spomínanej idey zakorenenej v jeho mozgovom substráte s jaskynnou temnou hmotou, ktorú do tancujúcich tieňov prebúdza svojím svetlom. (Ozaj, v Číne, od počiatkov neuznávajúcej Raj ani Peklo mimo tohto sveta, sú vraj jaskyne najdlhšie, najmohutnejšie a najvznešenejšie…).

Jazyk, reč poézie ako definitívne údery pri filozofovaní geologickým kladivkom. Netuším, prečo sa na vyjadrenie cesty informácie uchytilo slovné spojenie komunikačný kanál, keď musí byť každému jasné, že sifón je presvedčivejšie, lebo naozaj skutočné. Mám taký pocit, že Laučík to vedel. Vedel o všetkej tej podobnosti medzi jaskyňou a poéziou. Videl dvojdomosť priestoru a prázdna v oboch, symbiózu paradoxu mnohovrstevnatosti a grochovsko-strýkovskej jedno-duchosti, ktorá toľkých privádzala (a dodnes tých šťastnejších privádza) do blaženého stavu jednorukého mnícha Hatta z rovnomennej novely Egona Bondyho.

Pozerám sa na Buzinkayovu sériu fotografií pod názvom Záznam pracovnej akcie, ktorá sa na tejto výstave prvýkrát vynorila zo šera negatívov, a za (pred?) tým vnikaním do jaskyne vidím interpretáciu básnického textu. Je tam úplne všetko: vzpieranie sa, kladenie odporu, skúmanie morfológie, testovanie pevnosti a pružnosti tkaniva. V ťažkom, pevnom vzduchu cítiť zodpovednosť, váha slova je rovná váhe tela na lane, ktoré istia cudzie ruky. Prekopávanie sa pod povrch, prepájanie chodieb má rovnakú podstatu ako približovanie sa k významom básne. Pohyby po vertikálach, horizontálach a diagonálach sú i nie sú metaforami – v jaskyni i v básni sú ticho a tma pripravené pre každého nového príchodzieho. Stálosť a pretekanie, premena a nemennosť kreslia súradnice štruktúry slova i skaly – Peter.

„Ihneď, ako vyhlásili nebezpečenstvo lavín, vybral som sa na cestu do hôr. Išlo len o to – začuť dunenie, ktoré je nevyhnutné počuť, ak chceme zistiť, kto sme.“ /Ivan Laučík, nevedno kedy, nevedno kde/

ps1: Výstava jaskyniarskych fotografií Zem nad hlavou je súčasťou projektu Rožňavské radiály, ktorý sa vo svojom treťom roku stal platformou, v rámci ktorej sa v centre horného Gemera popri výstavách súčasných slovenských výtvarníkov začalo o kultúre a umení i debatovať a spievať.

ps2: fotografia – Miroslav HUJDIČ: Sovia priepasť. (80. roky, archív Baníckeho múzea v Rožňave)

 

/text bol pôvodne zverejnený na jetotak.sk/

actores | totálny nezmysel

25.10.2016

Aj v tejto divadelnej sezóne pokračuje Mestské divadlo Actores v naštudovávaní celosvetovo úspešných hier. Dni v daždi, 39 stupňov, Stanica ZOO i najnovšia komédia Totálny nezmysel už druhý viac »

RR 03 | o kraj (a) ine

09.12.2015

Putovať krajinou znamená vždy zároveň mať pokope telo a myšlienky, hmotu a ducha. Ak je to naozaj, byť tu a teraz je autentickou odpoveďou na prehlbujúcu sa rozpoltenosť moderného človeka. viac »

actores | stanica zoo

23.11.2015

Minulotýždňová druhá premiéra hry Stanica ZOO Mestského divadla Actores priniesla na rožňavské javisko tému až neuveriteľne starú a zároveň neustále aktuálnu. Heroínové peklo detí viac »

sonja batova

Zomrela Sonja Baťová, nevesta zakladateľa obuvníckej dynastie Tomáša Baťu

21.02.2018 22:59

Vo veku nedožitých 92 rokov zomrela v nemocnici v kanadskom Toronte v noci na stredu Sonja Baťová.

Boko Haram, Nigéria, Kamerun

Po útoku Boko Haram na školu v Nigérii sú desiatky dievčat nezvestné

21.02.2018 22:57

Stále je pritom nejasné, či školáčky z miesta ušli, alebo ich členovia Boko Haram uniesli.

Dmitrij Peskov

Zákon o reintegrácii Donbasu k plneniu minských dohôd prispeje len málo, vyhlásil Peskov

21.02.2018 21:47

Zákon sa zameriava na "opätovné začlenenie" odštiepeneckých regiónov na východe Ukrajiny, ktoré sú v súčasnosti pod kontrolou separatistov podporovaných Ruskom.

Plyn, Varič, Horák

Poľsko vyhlásilo vojnu plynovodu Nord Stream 2

21.02.2018 21:46

Poľsko sa aktívne snaží zablokovať plynovod Nord Stream 2, ktorým podľa Varšavy Nemecko porušuje princíp diverzifikácie energetických zdrojov.

radokovacs

písanie o tom podstatnom

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 100734x
Priemerná čítanosť článkov: 1625x

Autor blogu